I lose Windows MBR with SolydK

Questions about SolydX and SolydK installation.
GGerson

I lose Windows MBR with SolydK

Postby GGerson » 12 Aug 2019 19:34

I have W10 installed next to MX and when installing SolydK I format the EFI partition and I run out of W10 and without MX, I just want to install the grub on the EFI partition but the installer formats it and I have to reinstall MX and recover the WR MBR . How can you prevent it from happening? I have ruined the installation on 3 computers with dual-boot.
Quien no teme preguntar... cada día aprende más. :clap:

ilu

Re: I lose Windows MBR with SolydK

Postby ilu » 12 Aug 2019 20:25

Why do you install SolydK if you only want to reinstall grub? I think your problem got lost in translation. Please post in spanish.

GGerson

Postby GGerson » 12 Aug 2019 22:29

Tengo instalado W10 y también MX con dual boot. Hice espacio para instalar SolydK ( /root y /home separados), al instalador le indico que el grub va en la partición 2 EFI que está en fat32 con 500MB donde está el inicio de W10 y el de MX pero el me dice que lo formatea en vfat y no pude cambiar, instalé de todas formas pero luego arranca solo SolydK y desapareció W10 y MX, tuve que reinstalar MX y recuperar el inicio de W10 que por razones de trabajo tengo que usar por programas que solo hay en Windows, estuve buscando una guía pero no la obtuve.
Probé con otras dos máquinas y pasó lo mismo.
Ahora el grub solo me muestra a SolydK y MX para el arranque y System Setup para entrar allí y poder iniciar con W10
Me gusta SolydK por su KDE pero es el único problema que me encuentro en su instalación, de resto me funciona perfecto para lo que necesito.
Disculpe mi mal inglés.

kurotsugi

Postby kurotsugi » 13 Aug 2019 03:01

if I understand it correctly, the answer is, the efi partition should not formatted. you can format everything else but the efi partition

ilu

Postby ilu » 13 Aug 2019 10:09

I have installed W10 and also MX with dual boot. I made space to install SolydK ( /root and /home separated), to the installer I indicate that the grub goes in the partition 2 EFI that is in fat32 with 500MB where is the beginning of W10 and MX but he tells me that he formats it in vfat and I could not change, I installed anyway but then just start SolydK and disappeared W10 and MX, I had to reinstall MX and recover the start of W10 that for work reasons I have to use for programs that only exist in Windows, I was looking for a guide but I did not get it.
I tried two other machines and the same thing happened.
Now the grub only shows me SolydK and MX for the boot and System Setup to enter there and be able to start with W10.
I like SolydK for its KDE but it is the only problem I find in its installation, rest of it works perfect for me for what I need.
Sorry for my bad English.
No problem. It's sometimes easier if you use your own language and we translate. (I'm using https://www.deepl.com/translator which is an excellent translation machine. Don't use Google.)

The mistake happened when you told the installer to install grub on partition 2. Grub should go to the disk as a whole, that is the uppermost square in the installer. Never put it on a partition. That mistake can happen easily and is difficult to spot if you don't look carefully.
But it can be repaired. I think the steps are:
- backup the content of EFI partition with a Linux live system, reformat it with fat 32
- repair Win10 startup
- reinstall grub on the disk with a Linux live system
- restore the Linux EFI files either from the backup or from the live systems
But since I have no experience with Win10 I'll leave this problem to somebody else.
-----------------------
No es problema. A veces es más fácil si usas tu propio idioma y nosotros traducimos. (Estoy usando https://www.deepl.com/translator que es una excelente máquina de traducción. No utilice Google.)

El error ocurrió cuando le dijo al instalador que instalara grub en la partición 2. Grub debe ir al disco entero, que es el cuadrado superior en el instalador. Nunca lo pongas en una partición. Ese error puede ocurrir fácilmente y es difícil de detectar si no se mira atentamente.
Pero se puede reparar. Creo que los pasos son:
- hacer una copia de seguridad del contenido de la partición EFI con un sistema vivo Linux, reformatearlo con fat 32
- reparar el arranque de Win10
- reinstalar grub en el disco con un sistema vivo Linux
- restaurar los archivos EFI de Linux desde la copia de seguridad o desde los sistemas vivos.
Pero como no tengo experiencia con Win10, dejaré este problema a otra persona.

GGerson

Postby GGerson » 13 Aug 2019 12:20

Ok, gracias, no soy informático, lo mío es la medicina y de hobby GNU/Linux, llevo 10 años probando distribuciones, me quedé hace 2 años con MX y fue grande mi alegría volver a encontrarme con SolydK que usé hace tiempo; no aparece en Distrowatch pero a SolydK le tengo gran aprecio por Debian y KDE.
¿Podrían ayudarme por favor? Siempre instalo W10 por razones de trabajo, luego con dual boot instalo MX que pide instalar el arranque en ESP (o sea la partición 2 fat32 donde está el MBR de Windows) por cuestiones del UEFI, hasta ahí todo bien, pero, ¿que pasa si instalo como sugiere en el disco entero, el primer cuadrado? ¿Podré arrancar con cualquiera de los 3 sistemas o solo con SolydK? Quiero conocer el detalle para no volver a cometer errores en mi equipo y en los otros dos.

CON EL TRADUCTOR QUE SUGIERE:

Ok, thanks, I'm not a computer scientist, what I do is medicine and GNU/Linux hobby, I've been testing distributions for 10 years, I stayed 2 years ago with MX and it was great my joy to meet again with SolydK that I used a long time ago; it doesn't appear in Distrowatch but SolydK I have great appreciation for Debian and KDE.
Could you please help me? I always install W10 for work reasons, then with dual boot I install MX that asks to install the boot in ESP (that is the partition 2 fat32 where the MBR of Windows is) for questions of the UEFI, so far so good, but, what happens if I install as it suggests in the whole disk, the first square? Will I be able to boot with any of the 3 systems or only with SolydK? I want to know the detail so I don't make mistakes again in my computer and in the other two.

Translated with www.DeepL.com/Translator

Return to “Installation”