Filemanager behaviour changed?

Questions about software.
rijnsma

Filemanager behaviour changed?

Postby rijnsma » 12 Sep 2016 09:49

I noticed something strange in SolydX.

I always used in Linux distro's KDE's Dolphin because Thunar, Nautilus, Caja of whatever
did not do with root priviledge what Dolphin could. Namely ALL. Handy with care...
Now suddenly after I put SolydX on a new system with Systemback they can and so I can drop
Dolhin I suppose?! Very nice.
Dolphin now even stops working after one time use. Disks don't open then.
Ten years back I loved to interchange and enter things without the overhead off 'rootrights' of today.

But I would like to ask: is this something accidentel of is it policy?
And: I hope the system does not work all the time in root (but I can't see anything of that). ;)

ilu

Re: Keeping primary user and root passwords synced

Postby ilu » 12 Sep 2016 17:38

I'm not sure I understand your question correctly. Please ask again in your mother-tongue - which is probably dutch and will be understood by a lot of people here.
Also don't dig out really old threads - better open a new one thread for your issue.
-----------------------
Ik denk dat ik uw vraag niet begrijp. Vraag opnieuw in uw moedertaal - wat waarschijnlijk is nederlands en zal worden begrepen door vele mensen hier.
Maak ook geen gebruik van echt oude threads - betere open een nieuwe thread voor uw probleem.
-----------------------
I could not find the right translation for "thread" - how bad is my electronically improved dutch? :geek:

rijnsma

Postby rijnsma » 12 Sep 2016 17:53

Oké, doe ik Ilu.

Ik heb in nooit in welke Linux-distributie ALLE dingen kunnen doen (met files op andere gekoppelde HD's e.d. vanwege rechten enz.) met filemanagers als Nautilus, Thunar e.d.. Soms waren files niet te lezen, geblokkeerd dus, soms niet te copiëren en ga maar door. Vaak niet erg, want wat heb je nodig, maar soms heel vervelend bij bepaalde intensieve activiteiten.
Dus installeerde ik de laatste jaren per definitie KDE-Dolphin en als ik die in root gebruikte was wél alles mogelijk (met zorg uiteraard).
Probleem over. Dat maakt het systeem groter dan nodig, maar dat accepteerde ik graag (en ik doe dat nog met andere distro's op deze machine).

In SolydX merkte ik dat ik wél 'alles' ('vrijwel' voorzover ik kan beoordelen) kan doen met een andere filemanager dan Dolphin. Thunar in root doet het fijn.
En nóg opmerkelijker, als ik één keer wat met Dolphin heb gedaan, dan kapt hij ermee. "Unexpected died" dan iets. :lol: Geeft niet in dit geval. Ik denk, dat ik hem kan de-installeren als ik niet nog ergens tegenaan loop.

Maar.. dit prikkelt mijn nieuwsgierigheid wel. ;) En het gemak van nu maakt, dat ik Solyd weer steeds gebruik.

De 'draad'. Ik probeer altijd zaken bij zaken te houden. Maar ik volg uw advies wel. Ik zal steeds nieuwe draden maken als oude draden te oud zijn. Dank voor de tip.

En dit Nederlands van u is goed te volgen hoor. ;)

grizzler

Postby grizzler » 12 Sep 2016 20:19

Om met het (voor)laatste te beginnen: nee, dit heeft niet echt te maken met het oorspronkelijke onderwerp (de afzonderlijke wachtwoorden voor root en de user gesynchroniseerd houden). Ik denk dat "woodsman" - als hij dit al leest - zich ernstig af zal vragen waarom je dit aan zijn posting hebt opgehangen. Het lijkt me beter als ik dit afsplits in een aparte thread (dat in 'draad' vertalen is misschien op zich correct, het engelse leenwoord spreekt mij meer aan - en jawel, het staat al in de Woordenlijst der Nederlandse taal...). Ik moet alleen nog even bedenken welk onderwerp ik daar dan precies aan zal geven en op dit moment wordt mijn aandacht ergens anders voor gevraagd, dus dat komt nog wel.

Jouw feitelijke vraag: ik weet het niet. Je schrijft dat je met andere bestandsverkenners dan Dolphin soms bepaalde dingen niet voorelkaar kreeg, al dan niet als root. Ik heb die ervaring niet. Ik heb ze in de loop der jaren allemaal kortere of langere tijd gebruikt en kon dan altijd overal bij.
Wat dat probleem van Dolphin betreft, die ermee kapt na één keer gebruiken, dat is me ook vreemd. Het zou kunnen dat iets in SolydX Dolphin op de een of andere manier in de weg zit - je moet immers het nodige aan KDE-spullen binnenhalen in een Xfce-systeem - maar dat is giswerk.

Edit
Ik heb de postings afgesplitst en snel een nieuw onderwerp bedacht. Dat kan je uiteraard zelf weer aanpassen als je wilt.
Frank

SolydX EE 64 - tracking Debian Testing

ilu

Re: Filemanager behaviour changed?

Postby ilu » 13 Sep 2016 12:44

I would not want to debug the dolphin problem since you say Thunar works fine (as it should). Just deinstall Dolphin (and try to get rid of the KDE overhead if possible but that will be not so easy). File managers tend to be deeply integrated into their systems, especially on KDE, so there might be dependencies missing.

Generally I would avoid to install any KDE software on XFCE systems (the notable exception being k3b because there is just no other program that works as well).

Arjen Balfoort
Site Admin

Postby Arjen Balfoort » 15 Sep 2016 16:15

Moved this topic to the Software forum.

SolydXK needs you!
Development | Testing | Translations

rijnsma

Postby rijnsma » 19 Sep 2016 20:25

Thanks for the advice ilu! ;)

Return to “Software”